מה יותר כלכלי בהזדמנות עסקית: גיוס או חניכה? אחת השאלות החוזרות שנשאלתי בתחום השווק ע"י מפיצים הנמצאים בעסק כבר מספר חודשים בעסק, ואף בנו לעצמם צוות ראשון וקטן היא: "מה עדיף לי, לגייס מפיצים חדשים או לחנוך את אלה הקיימים?" מאז שהכנסתי את הדוגמא הבאה להדרכות שלי, השאלה הזו כמעט ונעלמה: נניח שמפיץ בשם "רק אני" מגייס בחודש 10 מפיצים בחברת השווק שלו(ומופיע בראש טבלת הגיוסים ברוב הדר) לעומתו, מפיץ בשם "אנחנו" מצרף רק אדם אחד בחודש, וחונך אותו כך שיידע לעשות שתי פעולות בעצמו: גיוס+חניכה של המפיץ שלו. חישוב קצר מעלה כי ברשת ההפצה של "רק אני", שכוללת אגב רק "קו ראשון" יהיו 120 מפיצים(שקרוב לוודאי שרובם יעזבו). ואילו ברשת ההפצה של "אנחנו" יהיו 2 בחזקת 12 שהם 1024 מפיצים כאשר רובם מפיצים בעלי רשתות הפצה משל עצמם והם "בעסק", כלומר עובדים! מובן שהדוגמה הזו מוקצנת ותיאורטית, ואין תשובה גורפת. מדרך כלל מפיצים לא פעילים יגייסו 0 ואילו פעילים יגייסו עשרות בשנה, במספרים גדולים ניתן לומר שעשרה מפיצים פעילים יביאו עזרות מפיצים וכנראה מאות שטווח של שנה. שיא הגיוס האישי שלי עמד על 9 מפיצים חדשים ברשת ההפצה שלי בחודש, ואילו מפיץ בדור 3 שלי "עקף" אותי וצרף חודש לאחר מכן 11 מפיצים("שהתאדו" עד האחרון שבהם כמובן...) לעיתים קרובות מפיצים פשוט לא רוצים שיעזרו להם, ולכן אין טעם לחנוך אותם(ויש למצוא כאלה שכן...) מצד שני, לעיתים דווקא מתוך "הכמות"(120 מפיצים) צומחת "האיכות" - מפיצים עצמאיים בעלי תושיה התמדה ושאפתנות אשר אינם זקוקים לחניכה והם פורצים קדימה. למצוא את שביל הזהב פירושו לגייס ולחנוך במקביל, כאשר ברור כי על מפיץ חדש, אשר עדיין אינו בעל ארגון הפצה, לגייס 90% ולחנוך 10% ותו"כ ההתקדמות שלו להגיע ליחס גיוס-חניכה של 50%-50% כך שיש לו פנאי לתמוך ברשת שלו וגם להרחיב את "הקו הראשון שלו". מבחינה אידיאולוגית אני חסיד של חניכה, אגדיל ואומר "חניכה לעומק!",מפיץ עצמאי אשר הינו בעל "שיעור קומה" משל עצמו הוא נכס בעסק שלכם ומהווה את היסודות של הארגון, בין אם הוא הצטרף ככזה ובין אם הוא התפתח תו"כ תהליך של חניכה. ככול שתתפתחו בעסק, תכירו בכך שהמלים "זמן" ו"ניהול זמן" כמעט מקבילות למושגים "הצלחה וכסף"(ראה ערך "ניהול יתר בספרות המקצועית). גייסו ככול שניתן להזדמנות העסקית בתנאי שאתם מספקים תמיכה טובהסבירה ברשת שבניתם ע"מ להעצים ולשמר אותה בהתאמה. האמור לגבי שווק ומכירות, ההזדמנות העסקית בחברת מרוולס מתבססת על עקרון דומה. תודה למרוולס על הזדמנות עסקית המאפשרת רווחים בשווק שבטי